Egészen különleges és felemelő érzés ezeket a sorokat blogbejegyzésre vetni, ugyanis akárhonnan nézzük, az utazás egy szakasza hamarosan végérvényesen lezárul. Szigorúan véve ez már megtörtént azokban a pillanatokban, amikor:
Nos, kétségtelen, hogy a kooperatív, történetvezérelt, kampányalapú társasjátékok rajongói, ha nem is első kézből, de valamilyen formában már hallották azt, hogy: HOMÁLYRÉV. Az elmúlt évek egyik megkerülhetetlen kasszasikere, és ez nem véletlen: hiszen szinte minden megtalálható benne, amitől hiányérzet nélkül pöröghetnek a kalandozással töltött órák. A történet folytatásában a FAGYOSRÉVben a Cephalofair Games munkatársai gőzerővel törekedtek rá, hogy sikeresen elhagyják a „szinte" szót.
A kedvcsináló hitelességét megőrizendő mindenképpen olyasvalaki szavait szerettük volna elhozni nektek magyar nyelven, aki rengeteg időt ölt mind a két társasjátékba. Kísérjétek hát velünk végig Steve Mayne (Meeple Gamers) SPOILERMENTES gondolatait és tapasztalatait (a sajátjainkkal kiegészítve)!
[SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY]
Ha minden jól megy a mai este folyamán egy kedvcsinálóval egybekötve a kiadó Facebook-oldalán is lesz hivatalos tájékoztatás, de mivel sokan a napokban, vagy akár a mai nap folyamán (vagy éppen most) veszitek át a játékot, nem akartunk várni.
NAGYON FONTOS!
A társasjáték nem zsugorfóliázott csomagolást kapott (környezetvédelmi okokból), hanem négy, átlátszó matricával zárták le a dobozokat. Ezzel önmagában még nincs probléma, nem a magyar kiadás sajátossága, viszont rendkívül erős ragasztóanyagot használtak: ez egyes esetekben azt eredményezheti, ha egyből nekiestek, hogy az eltávolításkor feltépi a doboz felületét is.
MIT LEHET TENNI?
Nos, két járható út van: az egyik az, hogy valamilyen vágóeszközzel szépen elvágjátok a doboz élei mentén a négy matricát, ezzel rajtahagyva azt (mivel átlátszó, sok vizet nem zavar). Ha pedig valakit mégis nagyon irritál a matrica, akkor meg lehet próbálni hajszárítóval felmelegíteni, picit nedves szivaccsal átdolgozni, majd utána eltávolítani. Sajnos mivel külön dobozokat nem kaptunk, így nem áll módunkban cserélni, ha valaki kibontáskor felsérti a felületet; és szinte biztos, hogy a külföldi kiadó sem fog tudni mit tenni az ügyben. Elnézést kérünk az esetleges kellemetlenségekért, próbáljátok terjeszteni az igét, bízunk benne, hogy még időben vagyunk!
Eredeti kiadó – Cephalofair Games; Tervező – Isaac Childres; Művészeti vezetés – Francesca Baerald, David Demaret, Alexandr Elichev, és Josh T. McDowell; Típus – Dungeon crawler, történetvezérelt, erőforrásmenedzselés, stratégia; Megjelenés - 2025; Ajánlott életkor – 14+; Átlagos játékülés ideje – 90–180 perc; Játékosok száma – 1–4 fő.
TEMATIKA MATEMATIKA
Fagyosrév előőrsének óriási szüksége van a zsoldosok segítségére, akik hirtelen egy végtelenül ellenséges területen találják magukat, a legkülönfélébb népségekkel körülvéve – egyre csak növekvő kétségekkel a siker valószínűségével kapcsolatban.
– az irányt a jeges pusztaság felé veszitek, mindenre felkészülve.
A Fagyosrév a legújabb tagja a Homályrévet követő társasjátékok sorának. Tulajdonképpen egy dungeon crawler játék, egyedi fantasy környezetben. Remekül keveri a felfedezést, a történeti elemeket, a városmenedzselést és változatos, izgalmas harcrendszert biztosít.
Sokan közületek Steve-hez hasonlóan minden bizonnyal videókból és cikkekből próbáltok tájékozódni a társasjátékkal kapcsolatban. Akik szerették a Homályrévet, minden bizonnyal elégedett mosollyal nyugtázzák a tartozékok minőségét:
A szabálykönyv szerkezeti felépítésében a strukturáltságot még tovább fokozták, a karton és a műanyag játékelemeket egyaránt masszívak, szépen kidolgozottak, élénk színekkel.
JÁTÉKMECHANIKÁK
Minden egyes Fagyosrév játszma két fázis váltakozásával zajlik; kalandra indultok és az előőrs körül szorgoskodtok!
A küldetésfüzet mindent megmutat, amire szükségetek lehet az első szoba felállításához, és mellékel egy listát minden olyan komponensről, amelyekre a terület felfedezése során szükségetek lehet.
Minden játékos kap 3 kihíváskártyát, kiválaszt közülük egyet, majd a többit visszaadja. A kihíváskártyák a csapat többi tagja elől rejtve maradnak. Ezek további dolgokat tartalmaznak, amelyeket a küldetés során teljesítenetek kell. Ha sikeresen megugrottad a feladatodat, akkor pontokat szerzel, amelyektől fejlődik a karaktered.
Minden játékos végignyálazza a képességkártyáit, és kiválasztja azokat, amelyeket hasznosnak gondol az adott küldetésre (minden karakter más-más kézlimittel rendelkezik). Az új karaktereknek hárommal több kártyája van, mint amennyit el tudnak magukkal vinni első küldetésükre, így muszáj lesz választanotok –
Ahogy a karakteretek szépen lépkedi majd a szinteket, újabb és újabb képességek válnak elérhetővé – de a limit sosem fog nőni!
Azt is nyilvánvalóvá teszi számotokra a Küldetésfüzet, hogy milyen kártyákat kell belekevernetek a zsákmánypakliba. A zsákmánypakli a térkép mellé kerül majd, és amikor legyőztök egy ellenfelet, egy zsákmányjelző lesz a jutalmatok. Ha sikerül felvennetek ezt a jelzőt, húzhattok egy kártyát minden összegyűjtött darab után. Így szerezhettek pár érmét, erőforrásokat – vagy akár komolyabb kincseket is!
JÁTÉKMENET
Minden fordulóban a játékosok kiválasztanak a kezükből két kártyát, amelyek az akcióik lesznek az adott körre. Minden kártyán két képesség található – alsó és felső. A felsők általában offenzív jellegűek, míg az alsók általában a mobilitáshoz kapcsolódnak. Továbbá, minden kártyának van egy kezdeményezésszáma is. Egy harcban a karakterek ezek alapján fognak sorban cselekedni.
Egy játékos a fordulója során eldöntheti, hogy az alsó vagy a felsők képességeket használja, tetszőleges sorrendben. A szörnyek cselekvésére egy „önműködő" rendszer lett kialakítva, amelyet a szabályokból sok színes példával sajátíthattok el.
A támadások végrehajtásánál bejön a képbe egy támadásmódosító pakli is – a szörnyek egy közösen osztoznak, míg a karaktereknek saját, 20-lapos paklijaik vannak. A kártyák értékei -2 és +2 között mozognak – ez hozzáad vagy elvesz a támadás erejéből. A kártyák segítségével akár megduplázhatjátok, vagy le is nullázhatjátok a sebzéseteket - legyetek óvatosak!
MI VAN A ZSEBEMBEN?
Ahogy a hősök átverekszik magukat a küldetésen, ajtókat fognak nyitni. Amikor egy ajtó kinyílik (egy másik bezárul, vagy valami hasonló), új szobák elrendezései tárulnak fel előttetek, leíró részek válnak elérhetővé a történethez, valamint még további apróságok történnek. Ezzel a megoldással a játékosoknak nincsenek elspoilerezve a további szobák mögött rejlő titkok.
Miután a játékosok teljesítették a küldetést, vagy így vagy úgy, de visszatérnek Fagyosrév előőrsébe. És mivel ez egy élő környezet, interakcióba lépnek vele. Használhatják a különböző épületeket, melyek hatásokat, képességeket, erőforrásokat biztosítanak a játékosok számára.
Az összegyűjtött erőforrások segítségével új épületek építhetőek, a régieket is lehet fejleszteni, de még akár az előőrs védelmén is javíthattok.
Miután végigmazsoláztátok az összes épületet, frissítenetek kell az előőrs naptárát. Itt követhetitek nyomon a gyarapodásszintet, az új elemeket, történetrészeket, feljegyzéseket adva hozzá a hetekhez, amelyeknek később még nagy jelentősége lehet.
A JÁTÉK FELÉPÍTÉSE ÉS MINŐSÉG
Igazán szép, igazán jó, igazán tartós. A kartonjelzők, figurák, minden tartozék gondosan lett elkészítve. A térképlapkák masszívak, nem hajlanak, nem deformálódnak. A kártyák sem okoznak csalódást. Persze, mivel rendkívül sokat kell kevergetni, mindenképpen érdemes lehet kártyavédőket beszerezni hozzájuk.
A szabálykönyv nagyon felhasználóbarát lett, rengeteg kereszthivatkozással és példával. A Homályrévből érkező játékosoknak külön meg vannak jelölve a játéktechnikai újdonságokat tartalmazó részek. A korábban felmerült kérdések tisztázásra kerültek, sok minden egyértelműbb. Összességében, remek sikerült.
STEVE GONDOLATAINAK ÖSSZEFOGLALÁSA